۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸

کشمکش قدرت در مدیریت شهری؛

رقابت مجازی و حقیقی برای صندلی شهردار گرگان/ ۳۶ نفر ثبت نام کردند

رقابت مجازی و حقیقی برای صندلی شهردار گرگان/ ۳۶ نفر ثبت نام کردند

گرگان- شورای شهر گرگان این روزها محل کشمکش های مجازی و حقیقی بین گزینه ها برای تصدی صندلی شهرداری شده و ۳۶ نفر هم رزومه خود را برای بررسی به هیات رئیسه شورا تحویل داده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- الهام رئوفی فر: ترکیب جدید اعضای شورا و انتخاب اعضای جوان در کنار افراد باتجربه از بدنه شهرداری این نوید را داد که افق روشنی مقابل روی شهر گرگان قرار دارد اما طرح گلایه و اختلاف نظر میان اعضای شورا آن هم در هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان قدری تامل برانگیز شد. چرا شهر گرگان پیش از این نیز گرفتار مجادله و یارگیری بین اعضای شورا در انتخاب شهردار، در دوره های گذشته شده است.

دوره پنجم شورا هم با دو دستگی آغاز شد و نتیجه آن برکناری شهرداری بود که با حمایت او ۹ داوطلب وارد شورا شدند. دوره چهارم هم تا اتمام کار خود شاهد چند دستگی بود و به نظر می رسد این داستان پایانی ندارد.

با اینحال سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان از همدلی و همراهی اعضا، اظهار خرسندی می کند و به خبرنگار مهر می گوید: پس از اشتغال درشورا، هیات رئیسه تشکیل دادیم و سپس سرپرست شهردار را انتخاب کردیم.

انتخاب شهردار ظرف یک ماه آینده

حجت مقسم با بیان اینکه اولین جلسه بررسی و طرح موضوع انتخاب شهردار هفته گذشته تشکیل شد، می افزاید: درباره چگونگی فرایند انتخاب شهردار سه مرحله در نظر گرفتیم؛ در اولین گام هدف شورا و اینکه در چهارسال آینده چه طرح و برنامه ای داشته باشیم، مشخص می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان ادامه می دهد: در مرحله بعدی بررسی می کنیم که چه کسی با چه شاخصه هایی می تواند ما را در توسعه همه جانبه شهری، به اهدافمان برساند، گام سوم کارکردن بر روی مصادیق و طرح گزینه های احتمالی است.

او در توضیح گزینه های احتمالی شهرداری، می گوید: تمام صحبت هایی که در رسانه ها و فضای مجازی در این خصوص مطرح می شود، گمانه زنی یا برگرفته از ارتباطاتی پراکنده است که این افراد با اعضای شورا می گیرند.

مقسم از طرح اسامی احتمالی به عنوان «مصایق» یاد می کند و ادامه می دهد: بررسی مصادیق در دستور کار شورا هنوز قرار نگرفته است، هرچند که همه اعضا اتفاق نظر دارند که تا کمتر از یک ماه، موضوع انتخاب شهردار گرگان تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر این نکته که صرف نشستن و به شکل پراکنده با اعضای شورا و به صورت غیررسمی جلسه گذاشتن، گزینه مطرحی شهرداری گرگان به شمار نمی آید، می افزاید: امیدواریم تا دو هفته آینده به مصادیق برسیم تا پس از آن انتخاب شهردار اصلح به سرانجام برسد.

رقابت مجازی و حقیقی برای صندلی شهردار گرگان/ ۳۶ نفر ثبت نام کردند

انتخاب شهردار، اولویت شورا نیست

هرچند سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان معتقد است اقدامات شورا تاکنون به هنگام و در اسرع وقت انجام شده اما عضو سه دوره شورای اسلامی شهر گرگان از روند انتخاب شهردار انتقاد می کند و می گوید: برابر ماده ۷۶ قانون شوراها، باید پس از تعیین هیات رئیسه اولین اقدام شورا، انتخاب شهردار باشد درحالی‌که این اتفاق در شورای ششم نیافتاده است و هیات رئیسه به صورت جدی پس از دو هفته وارد بحث انتخاب شهردار نشدند.

برابر ماده ۷۶ قانون شوراها، باید پس از تعیین هیات رئیسه اولین اقدام شورا، انتخاب شهردار باشد درحالی‌که این اتفاق در شورای ششم نیافتاده است و هیات رئیسه به صورت جدی پس از دو هفته وارد بحث انتخاب شهردار نشدند

ناصر گرزین در گفتگو با خبرنگار مهر طرح گزینه های احتمالی شهرداری گرگان در فضای مجازی را تائید می کند و می گوید: گزینه های متفاوتی به صورت پراکنده مطرح هستند.

وی محمد قدس مفیدی، محمدرضا سبطی، محمد حمیدی فرماندار سابق گرگان و محمدمهدی ایرجی شهردار سابق گرگان را به عنوان گزینه احتمالی و شاید غیررسمی شهرداری گرگان می خواند و می افزاید: سایر افرادی مانند ابراهیم کریمی معاون فعلی استاندار و فرهاد استرآبادی به عنوان موارد احتمالی در سمت شهرداری گرگان در فضای مجازی دست به دست می شود که ثبت نام کرده اند.

او معتقد است فردی که به عنوان شهردار انتخاب می شود باید از دانش فنی و تخصصی، برخوردار باشد ضمن اینکه واجد شرایط مواردی که در آئین نامه شرایط احراز تصدی شهرداری از سوی وزارت کشور مشخص شده، هم باشد.

با این حال رئیس شورای شهر گرگان در صفحه اینستاگرام خود از ثبت نام ۳۶ نفر برای تصدی شهرداری گرگان خبرداده که در آن لیست افراد مذکور هم دیده می شود.

دیدگاه شهردار تک بعدی نباشد

یک کارشناس اجرایی نظام مدیریت شهری درباره شاخص های انتخاب شهردار می گوید: فردی که به عنوان مدیر برای شهری مانند گرگان انتخاب می شود باید به شهر و محیط پیرامون آن آشنایی کامل داشته باشد.

محمدعلی دیانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه داوطلب شهرداری باید بر بحث آمایش سرزمینی و سند چشم انداز توسعه ۱۰ ساله جامع شهری کاملاً واقف باشد، ادامه می دهد: لزوم تسلط در این حوزه از آن جهت است که هر طرح و برنامه ای باید معادل این سند چشم انداز باشد.

رقابت مجازی و حقیقی برای صندلی شهردار گرگان/ ۳۶ نفر ثبت نام کردند

او که سالهاست تجربه فعالیت در حوزه شهری را دارد، آگاهی و تسلط بر سند چشم انداز ۱۰ ساله را یکی از ملاک های مهم انتخاب از میان داوطلبان مدیریت شهری می داند و می گوید: باید دید کدام یک از این آقایان که خود را گزینه ای برای کرسی شهرداری می دانند، بر قانون بودجه کشور تسلط دارند.

وی با تاکید بر این نکته که نباید برای انتخاب شهردار نگاهی تک بعدی داشت، می افزاید: صرفاً توجه به پروژه های عمرانی و تجربه در ساخت و ساز نمی تواند ملاک انتخاب یک شهردار خوب باشد.

دیانی اضافه کرد: در کنار همه این موارد گزینه انتخابی شهردار باید به هویت جامع شهری توجه لازم را داشته باشد. ضمن اینکه در بخش توسعه زیرساخت های شهری نیز باید دید چه میزان به اقوامی مانند قزاق ها، ترکمن ها، سیستانی ها و سایر اقئامی که در گرگان ساکن هستند، توجه خواهد داشت چراکه به میزان اهمیت مدیر شهری به فرهنگ و اقوام، شهروندان آن شهر هم خودشان را متعلق به جامعه شهری می دانند و برای توسعه آن تلاش می کنند.

این کارشناس اجرایی نظام مدیریت شهری، ضمن یادآوری این مطلب که شهردار باید برنامه ریز باشد، می افزاید: در نظام مدیریتی تنها ارائه برنامه مهم نیست بلکه اجرایی شدن پروژه و توجه به اینکه اجرای آن تا چه میزان صرفه اقتصادی و زیست محیطی دارد، نیز حائز اهمیت است. ضمن اینکه تعیین زمان و عمل به اجرای زمانبندی مشخص هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال پروژه شهربازی مدرن برای دوره دوم شوراست و باید بدانیم که این پروژه ای که در گذشته توجیه اقتصادی داشته، اکنون هم می تواند همان عواید را برای شهر به همراه داشته باشد.

از کلیت این گزارش درمی یایم که مدیریت شهرداری یک مدیریت خاص، متفاوت، پیچیده و چند بعدی است ازین رو فردی که بر مسند شهرداری می نشیند و سکان مدیریت آن را برعهده می گیرد باید تعاملات اجتماعی با بخش های مختلف جامعه را بداند و با مبانی اعتقادی و ایدئولوژی و اداری به خوبی آشنا باشد ضمن اینکه مولفه های اقتصادی را هم رعایت کند.

بنابراین انتظار می رود منتخبین مردم که همان اعضای شورا هستند در انتخاب اصلح توجه لازم را داشته باشند تا در خاتمه چهارسال خدمت خود، آن وعده هایی که در خصوص توسعه و آبادانی شهر به مردم داده بودند، عملی شده باشد.

کد خبر 5286630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha